گرامیداشت و تكریم مفاخر و بزرگان، نشان حق شناسی است
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'سیدمحمد حسینی' شب گذشته(دوشنبه)در مراسم گرامیداشت و تجلیل از 10 مفاخر فرهنگی و هنری كشور با عنوان 'یادی از نام آوران' كه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی كشور برگزار شد، افزود: بزرگداشت مفاخر فرهنگی كشور و معرفی آثار آنها كه اكنون در جمع ما نیستند، اقدامی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود.

وی گفت: لازم است برای مفاخر فرهنگی كشور كه در قید حیات هستند نیز چنین مراسم هایی برگزار شود.

حسینی با یادآوری آنكه مراسم مشابهی نیز سال گذشته از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد و طی آن مفاخر زیادی از كشور به جامعه معرفی شدند، ابراز امیدواری كرد كه در آینده نیز شاهد برپایی چنین بزرگداشت هایی در كشور باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) مبنی بر آنكه 'كسی را بزرگ نشمرید تا زمانی كه نسبت به آن شخص شناخت پیدا كنید'، افزود: در اسلام نیز علم و دانش مبنای فضیلت و برتری محسوب می شود بنابراین، باید این مفاخر به جامعه بویژه نسل جوان معرفی شوند.

به گفته حسینی، تشویق ها و ترغیب ها كه درباره كسب علم و دانش وجود دارد، بیانگر این موضوع هستند.

وی ادامه داد: در دورانی كه اروپا در تاریكی به سر می برد، ما دوران درخشان اسلامی را تجربه می كردیم؛ دورانی كه دانشمندان و اندیشمندان بسیاری تربیت شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اروپاییان در آن زمان بگونه ای القا می كردند كه گویی این علوم از آنها به ارمغان آمده؛ در صورتیكه آنها در جنگ های صلیبی متوجه شدند كه مسلمانان نه تنها در علوم دینی، فلسفی، كلام و تفسیر بلكه در علوم بشری و ظاهری نیز پیشرفته كرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به برخی ویژگی های 10 نفر از مفاخر و نام آورانی كه این مراسم بزرگداشت به یاد آنها برگزار شد اشاره كرد و گفت: مرحوم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی، استاد مشاور من در پایان نامه كارشناسی ارشد بود.

وی افزود: در دورانی كه در وزارت علوم بودم این توفیق را داشتم كه با آیت الله عمید زنجانی در ارتباط نزدیك باشم.

حسینی گفت: این استاد در آن زمان با وجود سن زیادی كه داشت تالیفات و آثار بی شماری را ارایه كرده بود اما وقتی برای كار اجرایی - ریاست دانشگاه تهران - دعوت شد، وی پذیرفت، كه این امر نشانگر مسوولیت پذیری و بزرگواری او بود.

وی، درباره مرحوم حجت الاسلام شیخ عبدالله نورانی از دیگر مفاخر فرهنگی كشور گفت: وی به نسخه های خطی اشراف زیادی داشت و آثار فراوانی درباره شخصیت ها و اندیشمندان تالیف كرده است.

به گفته حسینی، آیت الله نورانی این حوصله و سعه صدر را داشت كه مدت ها بنشیند و درباره موضوعی صحبت و نكات ارزشمندی را بیان كند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مرحوم آیت الله شیخ محمد شاه آبادی به عنوان شخصیت فرهیخته و فرهنگی كشور یاد كرد و افزود: وی تالیفات بی شماری در حوزه عرفان و اخلاق ارایه كرده، همچنین تالیفاتی در حوزه های توحید، نبوت و معاد دارد.

حسینی درباره مرحوم آیت الله محمدصادقی تهرانی نیز گفت: وی بیش از 113 جلد كتاب دارد. تهرانی، قرآن را محور همه فعالیت های خود قرار داده بود.

وی درباره مرحوم حجت الاسلام علی ابوالحسنی نیز افزود: وی از جمله انسان های سخت كوش و پر تلاش بود كه در تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران تبحر داشت و در طرح مسایل تاریخی، قدرت بیان زیادی از خود نشان می داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از سردار شهید حسن تهرانی مقدم، شهید مصطفی احمدی روشن، جلال ذوالفنون، دكتر سیمین دانشور و دكتر پرویز رجبی به عنوان مفاخر فرهنگی و هنری كشور یاد كرد و گفت: دكتر رجبی به عنوان مورخ و محقق تاریخ ایران باستان، زحمات فراوانی را بویژه در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی كشیدند؛ سیمین دانشور نیز فقط مفتخر به این نبود كه همسر جلال آل احمد است، بلكه آثاری را تالیف كرده كه اغلب آنها به هفده زبان ترجمه شده‌اند.

حسینی ادامه داد: استاد جلال ذوالفنون نیز به عنوان نوازنده مطرح كشور، زبانزد عام و خاص‌ است.

وی افزود: درباره سردار شهید حسن تهرانی ‌مقدم نیز باید گفت كه نام صنعت موشك ایران با نام وی پیوند خورده و اگر امروز ایران مجهز به فناوری ساخت انبوه انواع موشك‌های دوربرد است، به همت و تلاش سردار تهرانی‌ مقدم محقق شده است.

حسینی گفت: شهید احمدی روشن متخصصی از نسل سوم و جوانی پاك باخته است و فرزند برومند این دیار به شمار می‌رود. اگر كسی می‌خواهد درباره شهید احمدی روشن قضاوت كند، باید باید به مصاحبه‌هایی كه خانواده وی ساعاتی پس از شهادت او انجام دادند، رجوع كند تا به اعتقاد راسخ این شهید پی ببرد.

در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود زریبافان معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید، حمید شاه آبادی معاون اموری هنری وزیر ارشاد علاوه بر رونمایی از كتاب 'یادی از نام آوران' و 'بهشتی از زبان بهشتی'، با اهدای لوح از نام آوران كشور در سال 90 تجلیل شد.

این مراسم با هدف پاسداشت و تجلیل از مفاخر فرهنگی و هنری با حضور چهره های فرهنگی و اهالی قلم و اندیشه برپا ‌شد.

آیت‌الله شیخ محمد شاه‌آبادی، آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی، آیت‌الله عبدالله نورانی، آیت‌الله محمد صادقی تهرانی، حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی(منذر)، سردار شهید حسن تهرانی‌ مقدم، شهید مصطفی احمدی روشن، زنده یاد جلال ذوالفنون، مرحومه دكتر سیمین دانشور و دكتر پرویز رجبی اندیشمدانی بودند كه در این مراسم یاد و خاطره آنها گرامی داشته شد.

فراهنگ ** 1355 ** 1071





:: برچسب‌ها: سبز ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: