9میلیون هكتار از عرصه های منابع طبیعی تحت تاثیر معادن هستند
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش ایرنا، حسین میرزایی روز دوشنبه در نشست با كارشناسان منابع طبیعی استان بوشهر افزود: از این میزان سه میلیون هكتار مراتع و جنگل ها در حوزه بهره برداری و شش میلیون هكتار در حوزه اكتشاف تحت تاثیر معادن قرار دارند.

وی اضافه كرد: سیاست سازمان جنگل ها و مراتع كشور در زمینه معادن این است كه معادن با كمترین خسارت فعالیت كنند و در صورت بروز خسارت نیز باید خسارت ها را جبران كرد.

وی یادآورشد: در قانون بودجه سال 91 ردیف درآمد هزینه ای به میزان 200میلیارد ریال برای جبران خسارت وارده به منابع طبیعی در حوزه های اصلاح، احیا و حفاظت از عرصه منابع طبیعی هزینه می شود.

میرزایی گفت: سازمان جنگل ها و مراتع كشور مكلف است طی دو برنامه پنج ساله پنجم و ششم برای پایدارسازی جنگل ها و مراتع ضریب حفاظتی جنگل ها و مراتع كشور را از 40درصد فعلی به 90درصد افزایش دهد.

وی اضافه كرد: با توجه به این كه یكی از پارامترهای مخرب منابع طبیعی آفات و بیماری هاست اعمال مدیریت آفات و بیماری های جنگل ها و مراتع از جمله مهم ترین برنامه های این اداره كل به شمار می رود.

میرزایی اضافه كرد: هم اینك شش میلیون و 800هزار هكتار از عرصه های منابع طبیعی كشور تحت تاثیر آفات و بیماری های گیاهی هستند و كنترل و مدیریت این بیماری ها ضروری است.

وی یادآور شد: پیش آگاهی، پیش بینی و كنترل بیماری ها و آفات می تواند از شیوع آنها و رسیدن به مرحله بحران جلوگیری كند.

مدیركل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها و مراتع كشور گفت: در برنامه چهارم توسعه 14هزار هكتار كمربند حفاظتی در مناطق بحرانی كشور احداث شده و براساس برنامه ریزی ها تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به 40هزار هكتار افزایش می یابد.

وی، جایگزینی سوخت مناسب را از دیگر طرح های این دفتر ذكر كرد و افزود: بخشی از مردم جنگل نشین در حاشیه جنگل به بوته و درختان جنگلی وابسته اند كه برای كاهش این وابستگی طرح جایگزینی سوخت مناسب را در كشور در دست اجرا داریم.

میرزایی افزود: براساس مطالعه 100میلیون هكتار در كشور میزان وابستگی مردم به جنگل برای تامین سوخت سالانه پنج میلیون تن هیزم و بوته است.

وی یادآور شد: همچنین در اجرای طرح های ملی و عمرانی دولت مكلف است در مرحله امكان سنجی طرح ها برآورد خسارت وارده به جنگل ها و مراتع تعیین شود و امسال 200میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت تعیین شده است.

میرزایی افزود: در این نشست سعی داریم ضمن بررسی قانون اصلاح معادن در زمینه كاهش صدمات وارده از جانب معادن به بخش مرتع و جنگل تصمیم هایی گرفته شود. ك/2

629/539 /675





:: برچسب‌ها: برف , روز , هاوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: