سالانه هزاران نفر در ایران بر اثر سوء مصرف مواد مخدر می‌میرند
نوشته شده توسط : amatrack
تزریق مواد مخدر

سالانه هزاران نفر بر اثر سو مصرف در ایران جان خود را از دست می‌دهند

حمید صارمی، مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ایران اعلام کرده که سالیانه ۴ هراز نفر در آن کشور بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند.

تریاک، کراک، شیشه و هروئین به ترتیب بیشترین موادی هستند که در ایران مورد مصرف قرار می‌گیرند.

کوکائین از دیگر مواد مورد استفاده در ایران است که با توجه به قیمت بالای آن در برخی از قشرها مورد استفاده است، هرچند به گفته مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر خرده فروشان با مخلوط کردن کوکائین و هروئین مواد ناخالص به مشتریانشان می دهند که قیمت آن کمی پائین تر است.

رضا افشاری، رئیس انجمن سم شناسی آسیا و اقیانوسیه چندی پیش اعلام کرد که از هر دو کیلوگرم تریاک مصرفی در دنیا تقریبا یک کیلوگرم آن در ایران مصرف می‌شود.

بخش عمده تریاک جهان در افغانستان تولید می شود که در شرق ایران قرار دارد. مواد مخدر تولیدی در افغانستان عمدتا از طریق ایران به دیگر کشورها منتقل می شود و بخشی از آن نیز در داخل ایران مصرف می شود.

تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از تریاک و هروئین به مواد روانگردان جدیدی همچون شیشه و کراک، از جمله نگرانی‌های مسئولان است.

مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت ایران همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد که "با احتساب خانواده مصرف کنندگان مواد مخدر می توان گفت حدود ۱۰ میلیون نفر در ایران با معضل اعتیاد در گیر هستند." اما مصطفی محمد نجار، وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است که مشکل مواد مخدر در کشور "ناچیز" است.

براساس آمار منتشر شده، ۴۵ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر در ایران زیر ۲۹ سال هستند، میانگین شروع مصرف مواد مخدر در این کشور ۲۳ سال اعلام شده است.

این در حالی است که به گزارش دفتر کنترل مواد و جرایم سازمان ملل متحد، بر اساس طرح آمار گیری سال ۲۰۰۸ میلادی، نزدیک به سه درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال ایران مواد مخدر مصرف می کرده اند.

این آمارها نشان می‌دهد که ۳۵ درصد مصرف کنندگان مواد در ایران کارگر ساده و ماهر، ۱۳ درصد رانندگان، ۳۰ درصد افراد بیکار و یک در صد آنها دانشجو هستند. چهل و دو درصد آنها مجرد، و ۴۵ درصد متاهل هستند.

براساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ایران سالانه ۶۰۰ تن مواد مخدر مصرف می‌شود.





:: برچسب‌ها: زرد ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 16 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: