نمایشگاه عروسك های موزه صبا افتتاح شد
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش روز یكشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در این بازدید مدعوین از وسایل شخصی، اسناد، سازها، عكس های خانوادگی، نقاشی های روی پارچه، نقاشی های رنگ روغن روی بوم ابوالحسن صبا، عروسك های همسر استاد صبا را كه در این موزه نگهداری می شد مورد بازدید قرار دادند.

صالح پور در معرفی تاریخچه این موزه به حاضران گفت: خانه ابوالحسن صبا، استاد موسیقی ایران دارای ارزش موسیقایی و تاریخی است و نمونه یك خانه سنتی ایرانی محسوب می شود كه دارای مهمان خانه، حوض، حیاط و زیرزمین است. شهرت ابوالحسن صبا در عرصه موسیقی نباید باعث شود كه حضور هنرمندانه منتخب اسفندیار كوه نور همسر ایشان را فراموش كنیم.

دبیر جشنوراه نمایش عروسكی ادامه داد: این بانوی بزرگوار كه در شانزده سالگی با صبا ازدواج می كند، زندگی هنرمندانه ای را به لحاظ موسیقی، عروسك سازی، خیاطی و گل دوزی داشته است. در این مجموعه 92 عروسك دیده می شود كه گلچینی از فرهنگ فولكلوریك ایرانی است كه با لباس و آرایه ها جلوه ای از فرهنگ ایرانی را ابراز می كند.

صالح پور یادآورشد: در بخش های از این موزه، لباس زن ایرانی دوره باستان، تمام اقشار اجتماعی و نواحی ایران ملاحظه می شود. این عروسك ها به شیوه مومی ساخته شده اند كه به روایتی ساخته همسر صبا و یا علی اكبر صنعتی- از نقاشان و مجسمه سازان بزرگ – است. تمامی عروسك های زن این موزه نجابت و مهربانی زن ایرانی را نشان می دهد كه مجموعه بی نظیر از فرهنگ ایرانی است.

وی ادامه داد: همسر صبا علاوه بر عروسك سازی،‌گلچینی از كتاب ها كه یكی از آن ها به چاپ سی و نهم رسیده را به نگارش درآورده كه بیانگر استقبال و علاقه مردم بوده است.

چهاردهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسكی تهران – مبارك از 10 تا 15 تیرماه در تهران و سه استان كشور برپاست.

فراهنگ**9266





:: برچسب‌ها: درخت , تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: