سفیر ایران: اقدامات برای لغو محدودیت تحصیلی ایرانیان در هلند آغاز شده است
نوشته شده توسط : amatrack

كاظم غریب آبادی درگفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره این اقدام غیرقانونی اداره مهاجرت هلند، با بیان اینكه براساس اعلام این اداره، 125درخواست به حالت تعلیق درآمده، خاطرنشان كرد: این كار درحالی انجام شده كه اجرای مصوبه غیرقانونی اتحادیه اروپا نیز چنین تفسیر ارائه نمی دهد.

وی در زمینه اقدامات انجام شده برای حل این مشكل، گفت: به دلیل ضرورت توجه افكار عمومی و رسانه ها از این اقدام غیرقانونی و تبعیض آمیز، سفارت ایران در لاهه بیانیه مطبوعاتی ویژه ای صادر كرد.

غریب آبادی افزود: در این بیانیه بر غیرقانونی بودن محدود نمودن حق آموزش تأكید شده و ضمن رد تصمیمات یكجانبه و غیرقانونی اتحادیه و تفسیر موسع هلند از آنها، از مقامات این كشور خواسته شده با رویكردی سازنده و منطقی معضل ایجاد شده را رفع نمایند.

وی تاكید كرد: نگرانی جمهوری اسلامی ایران از این موضوع همچنین از طریق سفیر هلند در تهران به اطلاع مقام های این كشور رسانده شد.

غریب آبادی تصریح كرد: در همین رابطه نامه ای به اعضای پارلمان هلند ارسال شده و همچنین در دیدارهای متعدد با شماری از نمایندگان مجلس این كشور، تأكید شد كه اینگونه اقدامات و ترتیبات، نقض آشكار حقوق بین الملل، قوانین اروپا و نیز قانون اساسی هلند است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان كرد: در دیدارهای انجام شده، نسبت به رویه دولت هلند در میان اعضای اتحادیه اروپا در جلوداری وضع و اعمال محدودیت های موسع غیرعقلانی علیه اتباع ایرانی، انتقادات جدی مطرح شد.

غریب آبادی افزود: در همین راستا و در دیدارهای انجام شده از نمایندگان مجلس هلند خواسته شد توجه خود را نسبت به این امر خطیر مبذول داشته و مساعدت نمایند تا ضمن حل معضل، نگرانی اتباع ایرانی مرتفع گردد.

وی در ادامه به چند نوبت دیدار خود با مقام های عالی رتبه وزارت امور خارجه و همچنین سازمان مهاجرت هلند اشاره كرده و افزود: در این دیدارها نگرانی و اعتراض جدی ایران و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در هلند و اتباع ایرانی منتقل شد.

غریب آبادی اظهار داشت: در دیدارهای دیپلماتیك همچنین خواستار اقدام سازنده و جدی دولت هلند و حل مشكل به وجود آمده برای اتباع ایرانی شدیم و طرف هلندی نیز اظهار داشت كه تمامی تلاش خود را به كار خواهد گرفت تا پایان ماه جاری میلادی موضوع تعیین تكلیف شود.

وی افزود: در ملاقات ها تصریح شد كه رویكرد كلی این است تا مشكلی متوجه ایرانیان مقیم نشود و هرگونه تصمیمی دور از تبعیض انجام شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند، یادآور شد: به دنبال پیگیری های مختلف به عمل آمده، وزارت امور خارجه هلند به ما اطلاع داده است كه سازمان مهاجرت رسیدگی به برخی درخواست های تعلیق شده را پیش از اتخاذ تصمیم نهایی آغاز نموده است.

غریب آبادی با تاكید بر اینكه همچنان به تلاش ها و پیگیری های خود تا رفع كامل این تبعیض ادامه خواهیم داد، گفت: وزارت امور خارجه تمامی تلاش خود را به كار خواهد بست تا از اقدامات یكجانبه طرف هلندی ممانعت شود.

برابر آنچه كه در رسانه ها منعكس شده است، اتباع و دانشجویان ایرانی نیز در اعتراض به این روند، اقداماتی را انجام داده اند. بر این باوریم كه حق دارند این موضوع را به طرق مختلف پیگیری كنند تا این رویكرد اصلاح شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه درصورت قطعی شدن این تصمیم كه گفته شده طی ماه آینده در مورد آن تصمیم گیری می شود، اقدام متقابل ایران چه خواهد بود؟ گفت: وزارت امور خارجه انتظار دارد كه دولت هلند از اقدامات یكجانبه و فراتر از تعهدات اكیداً پرهیز نموده و در تصمیم گیری نهایی خود، این وضعیت پیش آمده را كاملا اصلاح نماید.

غریب آبادی بار دیگر این نكته را مورد تاكید قرار داد كه هرگونه اعمال محدودیت بر اساس تابعیت، در تعارض آشكار با تعهدات بین المللی دولت هلند و دیگر دولت های اروپایی است.

وی ادامه داد: اقدامات قبلی آمستردام در زمینه محدودیت آموزش به اتباع ایرانی تاكنون دوبار از سوی محاكم هلند مورد بررسی قضایی قرار گرفته و در تعارض با اصل عدم تبعیض، قانون اساسی این كشور و كنوانسیون اروپایی حقوق بشر شناخته شده و دادگاه های رسیدگی كننده، حكم به اصلاح دستورالعمل های اجرایی ناظر بر ایجاد محدودیت بر اساس تابعیت ایرانی را صادر كرده اند.

اداره مهاجرت هلند زیرمجموعه وزارت كشور، اخیراً رسیدگی به درخواست تمدید اقامت برخی اتباع ایران و صدور روادید اقامت طولانی مدت (بیش از 90 روز) را تعلیق كرده و ادعا كرده كه براساس تصمیمات شورای اتحادیه اروپا اتخاذ شده است كه این تعلیق موقت شامل برخی مقاطع و رشته ها شده است.

اروپام** 1701**1516





:: برچسب‌ها: رقص , آسیا ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: