حضور جهادی‌ها در توییتر پیچیده‌تر می‌شود
نوشته شده توسط : amatrack

حساب غیررسمی توییتر به نام ایمن الظواهری، رهبر القاعده، ایجاد شده است

حضور جهادی ها و طرفداران آنان در توییتر، محدود، پیچیده و روزافزون است.

من این نکته را بعد از بیش از یک ماه و نیم دنبال کردن توییت های آنها متوجه شدم.

وبسایت توییتر، که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در جهان به خود جذب کرده، به افراد اجازه می دهد که فهرستی از کاربرانی را که دنبال می کنند، برای خود تهیه کنند.

به این ترتیب، می‌توان زنجیره ای از توییت های افراد موجود در این فهرست را مشاهده کرد.

من فهرستی از بیش از ۳۵ حساب کاربری که به وضوح، خود را به جنبش های جهادی وابسته می دانند، درست کرده ام.

برخی از این حساب های توییتری هزاران کاربر پیگیر دارند که توییت های آنها را دنبال می کنند.

پیش از پایان ماه مه، شبکه الانصار المجاهدین حضور خود را در توییتر اعلام کرده بود.

این شبکه، پایگاهی مشهور است برای اشاعه تبلیغات و عقاید جهادی ها و به عنوان وسیله ای ارتباطی برای همفکران و همدلان با جهادی ها عمل می کند.

همچنین شبکه المداد از انصارالشریعه که پایگاهش در یمن است به تازگی به توییتر پیوسته است.

ولی این حساب های کاربری جدید، تنها حساب های مرتبط با جهادی ها در توییتر نیستند؛ طالبان در افغانستان و الشباب در سومالی نیز حضور قدرتمندی در این سایت اجتماعی دارند.

شیر جهاد

دیگر خروجی های رسانه ای مرتبط با القاعده نیز در توییتر حساب کاربری دارند، از جمله "جهاد مدیا الیت" که مشخصا به بازتولید محصولات منتخب جهادی ها می پردازد.

این حساب های رسمی کاربری عمدتا از توییتر برای تبلیغ و اشتراک گذاری لینک هایی به محصولات و تولیدات محتوای جهادی ها استفاده می‌کنند و به محض اینکه در انجمن های جهادیون محتوا یا مطلبی منتشر می شود، دنبال کنندگان خود را با خبر می کنند.

حساب توییتر دیگری به تبلیغ شعر و سرودهای مذهبی جهادی می پردازد.

برخی از کاربران توییتر هم حساب هایی برای شخصیت های مشهور جهادی از جمله ایمن الظواهری، رهبر القاعده، انور الاولاکی، رهبر کشته شده آمریکایی - یمنی و دیگران ساخته اند.

این کاربران با وجود اینکه نوشته ها، سخنرانی ها و پیام ها را توییت می کنند، به وضوح می گویند که اینها حساب های غیررسمی شخصیت‌های مورد نظر هستند.

به تازگی، همفکران و طرفداران جهادی ها ورود "اسد الجهاد ۲" در توییتر را خوشامد گفته اند.

اسد الجهاد ۲ (شیر جهاد ۲) نام مستعار یکی از افرادی است که در شبکه های مختلف جهادی ها به صورت مداوم می نویسد و مقاله منتشر می کند.

مقالات او که طرفدارانش آن را بسیار ارج می نهند، نشان می دهد که او مقامی است که از سوی القاعده و گروه های وابسته به آن سخن می گوید.

توییت های او پیگیران همفکر را به خود جذب می کند.

جهادی ها به شکل دیگری هم در توییتر حضور دارند: همفکرانی که وابستگی رسمی نشان نمی دهند ولی آشکارا از جنبش های جهادی طرفداری می کنند.

آنها علاوه بر تبلیغ آنچه مقامات جهادی ارائه می کنند، برای تشویق به جهاد، حمایت از آرمان ها و دفاع از ایدئولوژی خود از توییتر استفاده می‌کنند.

استفاده از توییتر برای گسترش و تبلیغ ایدئولوژی در میان طرفداران جهادی در حال رشد است

سعد الخثلان، یک روحانی اهل سعودی و استاد حقوق در دانشگاه اسلامی الامام محمد بن سعود روز سوم ژوئن، در انتقاد از القاعده، مطلبی را توییت کرد.

او نوشت که القاعده نماینده "جهاد صحیح اسلامی" نیست و دلیل آورد که اعضای القاعده حتی یک گلوله به سوی "صهیونیست ها در اسرائیل" یا رژیم نصیریه در سوریه" شلیک نکرده اند. نصیریه نام دیگری است از فرقه علویان که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به آن تعلق دارد. فرقه نصیریه در قرن پنجم هجری قمری از شیعه امامیه منشعب شد.

این توییت ها انتقادهای شدیدی را از سوی طرفداران جهادی ها برانگیخت.

اسد الجهاد ۲ از او خواست که در یک مناظره عمومی در اینترنت شرکت کند و طرفداران جهادی ها در توییتر، نام او را "هش تگ" می کردند.

"هش تگ" کردن یعنی استفاده از علامت # برای مشخص کردن یک کلیدواژه یا موضوع، که باعث می شود در زنجیره ای از توییت های مرتبط ظاهر شود و یافتنش را نیز هنگام جست و جو ساده تر می کند.

طرفداران جهادی از القاعده دفاع کرده اند و خثلان را متهم کرده اند که به سخنگوی رژیم سعودی تبدیل شده است. آنها مصرانه می گویند که القاعده و وابستگانش به اسرائیل حمله کرده اند و در سوریه هم حضور دارند.

ابزار فعالیت های تبلیغاتی

"سوریه" یکی از موضوعاتی است که در صدر فعالیت های توییتری طرفداران جهادی قرار دارد.

آنها کمک های مالی برای مخالفان حکومت اسد را تشویق می کنند و پس از اینکه عربستان سعودی در ماه ژوئن، جمع آوری کمک های مالی برای مخالفان دولت سوریه را ممنوع کرد، برای معرفی و تبلیغ مجاری خود برای دریافت چنین کمک هایی از توییتر استفاده می کنند.

طرفداران جهادی همچنین از طریق سایت توییتر برای آزادی روحانیان زندانی - از جمله طرفداران جهادی ها- از زندان های سعودی دست به فعالیت تبلیغاتی می زنند.

توییتر آنها سرشار از اخبار و مطالبی است درباره زندگینامه های این زندانیان، فعالیت های خانواده های آنها برای حمایت از آنها و ادعاهایی مبنی بر اینکه مقامات سعودی آنها را شکنجه کرده اند.

من کوشیدم بررسی کنم که توییتر برای نظارت بر این گونه توییت ها چه می کند و سیاست مسئولان توییتر در این زمینه چیست.

هنوز پاسخی به ای میل هایی که فرستاده ام دریافت نکرده ام. ایمیل تنها راه برای ایجاد ارتباط با توییتر است، حتی اگر کسی تلفن بزند، پیامی خودکار از او می خواهد که ایمیل بفرستد.

با توجه به طبیعت توییتر که عرصه ای وسیع، آزاد و عمومی است، انتظار می رود که حضور جهادی ها در این سایت در آینده پررنگ تر هم بشود.





:: برچسب‌ها: نیویورک , ژاپن , واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 258
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: