حمایت کنفرانس قلب آسیا از تلاش برای مذاکره با طالبان
نوشته شده توسط : amatrack
نشست کابل

شرکت کنندگان کنفرانس قلب آسیا درکابل بر ادامه حمایت از افغانستان تاکید کردند

نمایندگان بیش از چهل کشور و نهادهای بین المللی شرکت کننده در نشست منطقه ای کابل، حمایت خود را از برنامه انتقال مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان و همچنین تلاشهای مصالحه با گروه های مسلح مخالف دولت، ابراز کرده اند.

نمایندگان شرکت کننده در این کنفرانس، در سخنرانی‌های خود بر ضرورت مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تلاشها برای تحکیم ثبات سیاسی تاکید کردند و از برنامه های دولت افغانستان، از جمله مصالحه با طالبان حمایت کردند.

این نشست زیر نام کنفرانس کشورهای قلب آسیا، نمایندگان و وزرای خارجه شش کشور همسایه افغانستان، هشت کشور منطقه، شماری از کشورهای اروپایی و همچنین نهادهای بین المللی را دور هم جمع کرده است.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان که این نشست را با سخنرانی خود افتتاح کرد، از شرکت کنندگان خواست تا برای کمک به تامین صلح پایدار در منطقه، از افغانستان حمایت کنند.

در این نشست، علاوه بر وزرای خارجه پاکستان، ایران، چین، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، روسیه، ترکیه و وزیر دادگستری هند، نمایندگانی از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و آذربایجان نیز شرکت کرده اند.

همچنین نمایندگانی از کشورهای آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، اسپانیا، سوئد و دوازده نهاد بین المللی از جمله سازمان ملل متحد در این نشست حضور دارند.

حمایت از مصالحه با شورشیان

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در این نشست گفت که برنامه انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای ناتو به نیروهای افغان و همچنین تلاشهای این کشور برای مصالحه با گروه های مخالف دولت، از برنامه های مهم این کشور است که می تواند در تامین امنیت آینده افغانستان اثرگذار باشد.

آقای کرزی گفت: "یقین دارم که تا سال ۲۰۱۳ برنامه انتقال مسئولیت های امنیتی کامل می شود. همچنین مهم است تا روند مصالحه موفقانه به پیش برود، همه کسانی که در این نشست حضور دارند، مسئولیت مشخصی را در قبال موفقیت این برنامه به عهده داریم."

حامد کرزی در نشست کابل

آقای کرزی گفت که حمایت از افغانستان، حمایت از ثبات در منطقه است

رئیس جمهور کرزی به طور مشخص از عربستان سعودی و پاکستان نام برد و تاکید کرد که ادامه حمایت این دو کشور از برنامه مصالحه با گروه های مسلح مخالف دولت حیاتی است.

او گفت: "صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح، به زودی از برادران ما در عربستان دیدن خواهد کرد و همچنین با برادران و خواهران ما در پاکستان نیز دیدار خواهد کرد. ما خواستار ادامه حمایت عربستان برای موفقیت این برنامه هستیم و همچنین آرزو داریم برادران و خواهران ما در پاکستان نیز حمایت کنند."

آقای کرزی همچنین تاکید کرد که امضای موافقتنامه استراتژیک میان افغانستان و شماری از کشورهای اروپایی و غربی، نباید باعث کاهش روابط این کشور با همسایه هایش شود.

انتظار نمی رود در این نشست، تعهد مالی نسبت به افغانستان صورت گیرد اما کشورهای شرکت کننده، اعلام کردند که پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال ۲۰۱۴ نیز با این کشور همکار خواهند بود.

خلیل نوری، خبرنگار بی بی سی که در محل برگزاری این نشست حضور دارد، می گوید که شرکت کنندگان این نشست، در کل به این باور هستند که هنوز تهدید در افغانستان وجود دارد و برای از بین بردن آن، به مبارزه مشترک نیاز است.

این دومین نشست در نوع خود است که در دو سال اخیر برگزار می شود.

نشست اولی سال گذشته در ترکیه برگزار شد و امسال نیز، وزیر خارجه ترکیه همراه با وزیر خارجه افغانستان، میزبانی مشترک این نشست را برعهده دارند.





:: برچسب‌ها: مربع , سنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 298
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: